نمایش توضیحات طولانی در نتایج گوگل


به تازگی نحوه نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل تغییر مهمی داشته است و هم اکنون تعداد کلمات و کاراکترهایی که نمایش داده میشود به طرز چشم گیری افزایش یافته است. این تغییر به ظاهر کوچک میتواند تاثیر زیادی در سئو و جذب مخاطب از گوگل داشته باشد...


افزایش تعداد کاراکترهای توضیحات در نتایج جستجو، هم در نسخه دسکتاپ و هم در نسخه موبایل اجرا شده است و محتوای آن همچنان از تگ meta description صفحه دریافت میشود. در صورتیکه این تگ خالی باشد متن از محتوای موجود در صفحه برداشت میگردد. هفته پیش گوگل رسما اعلام کرد: «ما به صورت رسمی طول متن، تعداد کاراکترهای مجاز و نحوه نمایش توضیحات یک سایت در لیست نتایج گوگل را افزایش داده ایم.»

به عنوان نمونه امروز عبارت “تارنما” را در گوگل جستجو کردیم و همانطور که مشاهده میکنید طول متن نمایش داده شده به مراتب بیشتر از قبل است. در حال حاضر به جای نمایش ۲ یا ۳ خط از توضیحات در نتایج گوگل شاهد افزایش آن به ۳، ۴، ۵ و حتی در مواردی ۶ خط توضیحات هستیم.

عداد کاراکترها دیگر مانند گذشته یک عدد خاص نیست و در یک مورد ممکن است ۲۷۳ کاراکتر و در مورد دیگری ۲۶۶ کاراکتر باشد. بنظر میرسد در صورتیکه فاصله تا انتهای جمله کم باشد گوگل تعداد کاراکترها را بیشتر کرده و تا حد امکان از نمایش … در نتایج پرهیز میکند.

دلیل اصلی این تغییرات نمایش محتوای بیشتر به کاربران و کمک به انتخاب دقیق تر آنهاست. در حال حاضر کاربران میتوانند متن بیشتری را در نتایج گوگل مطالعه کرده و تصمیم بهتری در مورد ارتباط واقعی آن سایت با موضوع مورد نظر خودشان بگیرد. این تغییر به ظاهر کوچک میتواند تاثیر زیادی بر رفتار کاربران و سئو داشته باشد و البته هنوز مشخص نیست که شانس رتبه های بالاتر برای جذب مخاطب بیشتر از گذشته شده یا کمتر.

استاندارد نوشتن توضیحات متا تغییر کرده است

تا همین یک ماه پیش همیشه پیشنهاد میدادیم که تعداد کاراکترهای توضیحات متا باید بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ کاراکتر باشد تا مطمین باشیم تمام متن مورد نظر ما توسط کاربر قابل مشاهده است. این عدد به صورت رسمی از طرف خود گوگل معرفی شده بود.

در آپدیت جدید گوگل اعلام کرده است که هیچ محدودیتی برای توضیحات متا در نظر نگرفته است ولی Danny Sullivan بعنوان یکی از مدیران ارشد جستجوی گوگل در توییتر رسمی خود اعلام کرده است که نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل بیشتر از ۳۲۰ کاراکتر نخواهد بود. در همین توییت پیشنهاد شده که فعلا به فکر تغییر در توضیحات صفحات خود نباشید و الگوریتم گوگل این کار را انجام خواهد داد.

غییر طول توضیحات در نتایج از چه تاریخی آغاز شد

میتوان گفت تاریخ رسمی این تغییرات از ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ بوده است و در مدت یک ماه بیش از ۵۰ درصد نتایج جستجو حداقل دارای یک نتیجه با توضیحات طولانی هستند. شاید یکی از مهمترین دلایل عدم نمایش توضیحات طولانی برای سایر نتایج، متن هایی باشد که مدیران وب سایت ها براساس استاندارد قبلی تهیه و در meta description خود نوشته اند. با توجه به اینکه نگاه گوگل پیش از هر چیز به تگ meta موجود در صفحه است در بسیاری موارد همچنان توضیحات کوتاه نمایش داده خواهند شد.

تغییر توضیحات متا چه تاثیری بر سئو خواهد داشت؟

به طور حتم این تغییرات میتواند بر رفتار کاربران و در نتیجه رتبه بندی نتایج جستجو تاثیرگذار باشد. تاثیر آن را میتواد از سه منظر بررسی نمود:

نحوه نگارش توضیحات متا تغییر میکند

با توجه به اینکه فضای موجود برای درج متن افزایش یافته، متخصصین سئو میتوانند عبارات کامل تر و البته جذاب تری برای صفحات خود درج کنند. این فضا به شما اجازه میدهد توضیحات دقیق تری از محتوای صفحه و سوالاتی که در آن پاسخ داده شده است در اختیار کاربران قرار دهید و با این کار شانس خود را برای کلیک افزایش دهید.

هرچقدر انتخاب شما از طرف کاربران در نتایج جستجو بیشتر باشد شانس کسب جایگاه نیز افزایش یافته و به سرعت در رتبه بندی گوگل پیشرفت میکنید.

بر نرخ کلیک نتایج تاثیرگذار خواهد بود

اگر کمی نسبت به این تغییر توضیحات بدبین باشیم میتوان گفت که درصد کلیک کاربران بر روی نتایج گوگل کاهش می یابد زیرا احتمالا بخشی از سوالات کاربران در همان نتایج جستجو پاسخ داده خواهد شد. بعنوان مثال کاربری که به دنبال قیمت یک خودرو است در صورت مشاهده آن در توضیحات صفحه دیگر نیازی به کلیک بر روی نتیجه نخواهد داشت یا کاربری که به دنبال آدرس و شماره تماس یک رستوران است دیگر وارد صفحه تماس با ما نخواهد شد.

رتبه های پایین تر سهم کمتری خواهند داشت

با افزایش طول توضیحات هر نتیجه در لیست گوگل فضای بیشتری اشغال خواهد کرد و در نتیجه برای مشاهد نتایج بعدی نیازمند اسکرول بیشتری در صفحه خواهیم بود. در گذشته بدون اسکرول میتوانستیم ۴ یا ۵ نتیجه را مشاهده کنیم ولی با این تغییرات این عدد ممکن است به ۳ یا ۴ نتیجه محدود شود. هرچقدر نتایج بعدی پایین تر باشند شانس کمتری برای جذب مخاطب خواهند داشت و عملا ارزش رتبه ۱ گوگل بیشتر از گذشته خواهد بود.

به عنوان یک متخصص سئو چه کاری باید انجام دهیم؟

این تغییرات برای بسیاری یک تهدید محسوب میشود، افرادی که اخبار روز سئو را دنبال نمیکنند و به تکنیک های قدیمی اکتفا میکنند ممکن است خیلی دیر متوجه فرصت ایجاد شده شوند. ولی شما با مطالعه این مقاله میتوانید یک قدم از آنها پیشی بگیرید.

  • در اولین قدم لیستی از صفحات ارزشمند و پربازدید سایت خود تهیه کنید و توضیحات متا برای آنها را بازنویسی کنید.
  • قدم بعدی انجام تغییراتی در ساختار کدنویسی سایت شماست که تا کنون توضیحات متا را به ۱۷۰ کاراکتر محدود میکرده است. ساختار کدنویسی خود را تغییر داده و عدد استاندارد را به ۲۳۰ تا ۳۲۰ کاراکتر افزایش دهید.

اگر در مدت یک ماهه اخیر متوجه تغییراتی در میزان ورودی خود را گوگل و تغییراتی در جایگاه نتایج شده اید که آن را وابسته به تغییر طول توضیحات متا میدانید در نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا با هم آن را بررسی کنیم.

تارنما پرند ...

به شبکه ای از مشتریان ما بپیوندید
ویترین خود را همین حالا در وب به نمایش بگذارید
و به کسب و کار خود رونق دهید

پل ارتباطی

Telephone:0098-25-3783-4246
Email: info@tarnemaparand.ir
Website: www.tarnemaparand.ir